Mozgó Világ
Almási Miklós
Rejtőzködő és mindennapi
Csak azt tudnám, mitől fog el valami rossz érzés, amikor képeslapokban, albumokban egymás mellett látom a közelmúlt tárgykultúrájának darabjait? Talán azért, mert éves lomtalanítások idején ilyen harmincas meg ötvenes évekbeli csőbútordaraboktól, kagylófotelektől, rémes lámpaernyőktől nem lehet a járdán közlekedni: nem bírom nézni, hogy így végezték az egykor oly sokra tartott „modern” darabok. Szóval lehet, hogy innen a szkepszis a tömeggyártott iparművészettel szemben. Vadas József könyve kimentett az előítéletemből: elemzése nem ezekkel foglalkozik: éppen ellenkezőleg, a divatot túlélt, időtlenbe emelkedett műdarabokkal, egy művészeti ág remekeinek születésével, virágzásával, átalakulásával. Ráadásul kritikai szemmel bemérve azt a száz évet, amire a könyv címe is céloz. így kap a fejére például az induláskor, a Millennium-kor egyes főúri palotáinak zsufi társalgója, ízléstelen bútor- és szőnyegraktára. Merthogy pénz volt, meg mutogatni vágyás, amiből azonban – néhány jeles kivételtől eltekintve, lásd: Andrássy Ferenc palotája – csicsa lett. Nem is az a rémes, hogy a nagy pénz (meg rang) a kiegyezés utáni felpörgésben ízlésben, kultúrában nem bírta a tempót, hanem az, hogy tárgykultúránk átlaga mind a mai napig vonzódik ehhez a csicsához – ha a tévé benéz egy-egy újgazdag nappalijába, azonnal a csatornaváltó után kell kapkodni, mert nagy az ízlésfertőzés veszélye.
Mondom, a könyv nem ezt a tárgyvilágot mutatja be, hanem egy művészet születését, alakulását, transzformációját kíséri nyomon, fantasztikus dokumentációval, tudományos apparátussal. És hogy a főúri nagyzolás módijával szemben (olykor: abból) hogyan született meg a művészi tárgykultúra. Nekem ebből elsőre – igaz, a startvonaltól kissé távolabb – a Zeneakadémia előcsarnoka (Körösfői-Kriesch faldíszeivel) ugrik be a könyvből: időtlen és ma is megszólalni képes tér. Vadas kiemeli, hogy az iparművészet akkor született, mikor egy- egy használati tárgy az életet élhetőbbé tevő környezetet tudott teremteni, mikor tárgyat, látványt, teret és ábrázolatot tudott egységbe foglalni. Képzelem, mekkora bátorság kellett a Zeneakadémia létrehozóinak, hogy terveiket át tudják verni a zsűrik, szponzorok, hatóságok bornírtságán.
Vadas könyve a teljes műfaj történet, majdnem lexikon. Ténybeli, kritikai alaposságát csak csodálni tudom, ám a nevek tengerében elveszek. Ezért csak néhány fókuszpontot emelek ki a sztoriból.
Például azt, ahogyan a századforduló átlagából egyszer csak kiugrik egy zseni. Megjelenik Rippl-Rónai, igen, a festő, amint tárgyakat készít, díszít – és mindennel szembemegy, ami addig szent volt: gyönyörűség. Mondjuk nem minden támogatás
nélkül: hiszen mögötte volt Zsolnay manufaktúra, aminek a vezetése el- fogadta-biztatta Rippl-Rónai cap- ricejait.
A másik fókuszpont a formatervezés, illetve a design születése. Eredetileg lázadás volt a gyári tömeggyártás egyhangúsága, élhetetlensége ellen. Vadas nagyszerűen mutatja ki, hogy a gyári sorozattermelés és az egyedileg tervezett iparművész először szembement egymással, aztán szép lassan egymásra talált, például a Thonet-szé- kek átvétele-születése idején: a hajlított bútor gyártása gyorsan terjedt, tökéletesen betaláltak a megcélzott piaci szegmensbe, kávéház, kispénzű alsó középosztály, rendezvények világába. Darabjait ma is csodálom, például Köveskálon, ahol az étterem tucatnyi tonettet kínál a nagyérdemű ebédjéhez. Vagy nézem a Lingel cég elemenként egymásra építhető bútorait (könyvszekrényeit), amelyek megelőzték a „Baukasten”-rendszert. Amiben nekem az a felfedezés, hogy nem a Bauhaus hozta be a dizájn csodáit, gyökerei mélyebbre nyúlnak a magyar – és európai – művészet múltjába.
Kis kitérő következik: mert, hogy a design esztétikai (filozófiai) szempontból önmagában is izgalmas képlet.ildeálja nem az „érdek nélküli szépség”, nem is a puszta látvány, még csak nem is a „mű előtti elidőzés”, ami a hegeli fogalomtárban a képzőművészetek követelménye. Nem, a dizájn, a megragadás, a tapintás, a benne levés, a vele élés érzéki kontaktusára épít, és csak ezen keresztül akar „tetszeni”. Egy dizájncsészét vagy sebességváltót jó kézbe venni, egy Saabba jó beleülni – vagyis a látványt és az aktust egyben élvezed. Amit látsz – ha egy ilyen tárgy eléd kerül -, az semmi ahhoz képest, amit a kezeddel-testeddel érzel. (Mondjuk, ha a francia TGV-n – háromszáz kilométeres sebesség felett – utazol, az nem fotel-élmény, meg vagy ragadva,, és te is megragadod a „vasat”.) Ám közben a vonat kialakítása – áramvonal, kúszó kígyótest is lebilincsel – együtt az egész. A dizájn testi történés. A tested „lát”, érzékel, csodál, elvisel. Ez az érzéki kontakt-igény akkor is érvényes, ha a dizájntárgy csak kiállítási darab: az elképzelt – szinte rád szuggerált – „markolászás” végigfut rajtad. Ha ez nincs, nem jó a dizájn.
Izgalmas fejezet az ipari esztétika megjelenése, induláskor persze a vasúttal, földalattival, villamosítással. Vadas^ a millenniumi földalattiról – MÁVAG, Schlick vasöntöde, valamint a berlini Heinrich Schwieger összeműködése eredményeképp született világelsőről – ezt írja: „Ez már ipari esztétika, amelyet egy világ választ el az állomások Zsolnay csempékkel burkolt szecessziós enteriőrjeitől, még inkább a ma már csak archív fotókon szemlélhető cirádás pavilonoktól a lejáratok fölött.” És valóban a ké- regvasúton rohangászó, kocka alakú, ívelt és szögletes elemekkel dolgozó gép hihetetlen forradalmat jelentett. Forradalmat, mely máig tart. (S szerintem ma már – igaz, nem az eredeti kocsikkal – együtt kínál élményt szerelvény és állomáskerámia: nosztalgia, ha úgy tetszik.)
Az iparművészet eme friss ága (mármint a dizájn) nemcsak esztétikum és az élet megszépítése okán bújt elő. Kemény gazdasági kényszer is tolta-segítette. Nagyjából tíz éve, mikor a francia autógyártás kiesett az élbolyból, a menedzserek rájöttek, hogy az autóban nemcsak az a fontos, hogy biztonsággal vigye A-ból B-be utasát, hanem az is kell, hogy az elemek vonzó, kézhez, szemhez simuló szépsége megragadja a vásárlót: dizájn nélkül eladhatatlanok a kocsik. Nos, ez a formatervezés indult meg, a könyv tanulsága szerint Európában egyik elsőként: Zsolnay porcelánszigetelőket gyártott, Moholy-Nagy tárgyakat konstruált. Egy másik dimenzióban meghökkentett egy zseniális találmány adata: már a tizenkilencedik század közepe táján megjelent a nyomdászatot forradalmasító rotációs gépsor, valamint a linotype rendszer (sorokat szedni képes nyomdagép). Csak azért említem ezt a technológiai hátteret, mert ennek alapján írhatta Fülep Lajos a Kner nyomdászainak, hogy hagyják a francba a címlapok a ci- rádás díszítését: „Amelyik nyomdász csak betűvel nem tud szép könyvet csinálni, úgyse lesz nyomdász soha.” Vagyis: az ipari esztétika és dizájn masszív technológiai fejlődésre visszanyúlva tudott játékba kezdeni a formákkal, sze- met-életérzést feldobó megoldásokkal. Itt: a tipográfia forradalmával, a betűmetszéssel és annak kézi és gép variációival.
Most nagyot ugrok a történetben, átlapozom az avantgárd és modernizmus tárgykultúráját – Árpád sínautótól enteriőrökön át konyhai cuccokig -, bár a kötet képanyagából jó néhány megoldás maradt emlékezetes. (Ferenczy Noémi faliszőnyege, Bortnyik Sándor Modiano cigarettapapír-reklámja. És, persze, Kassák, mint plakáttervező, mint a technika és művészet
szövetségének szóvivője. „Egyik első munkája történetesen az Uj művészek könyvének metaforikus címlapja. Rajta a szemafor mint műszaki objektum már önmagában is jelzi azt, amit a könyv kíván tudatosítani az olvasóban, hogy a benne közölt új művészek új vágányra terelték a művészetet”. Hogy könyvtervei „hatni akartak”, használati tárgyként akartak funkcionálni, ahhoz fel kellett tűnniük, másnak kellett lenniük, mint amit a kor adott kézről kézre. Avantgárdja mélyen benne gyökeredzik a technika korabeli istenítésében, a konstruktivizmusban, és a gagyi megvetésében. Polifon művész volt, író, költő, festő, grafikus, és főképp zsarnoki szervező, egyik centruma lehetett a kor kulturális ellenállásának. Mo- holy-Nagy is tőle startolt – az imént említett könyvet Kassákkal közösen hozták össze -, s lett a Bauhaus mozgalom/iskola nemzetközi nagysága.
Mondom, ugrok egy jó nagyot, nem szemlézem a kötet ötvenes évek darabjait gondosan regisztráló listáit. Mára lepusztultak, a fentebb említett lomtalanítások felhozatalában cincálják szét a darabjait. Jóllehe, otthon is volt e „stílből” néhány (Panni fal…), meg az egykori házibulik ambience-jeire is emlékszem, ki melyik kredencnél csókolózott. Barbár vagyok ezzel az ugrálással: a könyv a történelem szépségét és kegyetlenségét mutatja be, én meg azzal vacakolok, hogy mi tetszett, meg hogy mi volt nyálas szocreál, s mi volt álca, vagyis a kitörés álruhája a szovjet minta ketrecéből.
A nyomás alól, ami a festészetet és főképp a köztéri szobrászatot érintette, nehéz volt szabadulni. Ezért izgalmas, hogy Vadas az ipar
művészet egy részét mint egérutat fogja fel: a kitörés lehetőségét e stílusdiktatúrából. A dekoráció feltámasztása című fejezet mutat példákat e titkos folyosóból (Gádor István munkásszálló-épületkerámiája vagy a „szocmodernnek” is nevezett Garányi József reliefje – debreceni egyetem – vagy Schrammel Imre épületkerámiái – igaz, már a hatvanas években vagyunk…) De itt, az egérutak között szerepel a plakátművészet, sőt én idesorolnám a lemezborítók szubkulturális világát is. (A könyvben Kemény György egyik korai LGT-lemezborí- tója az illusztráció.) A dizájn újabb virágzása is idetartozik: a teás-kávés készletek, bútorszövetek és szövetfestmények lazán becsempészték a tiltott irányzatokat. Művészi menekülési lehetőségnek neveztem az imént e törekvéseket, és tény, hogy a rendszer csak félszemmel figyelte e munkákat. Csakhogy ez azt is jelentette, hogy egy idő után hagyták is pusztulni darabjait. Az utcánkban van egy óvoda, újkorában Schrammel Imre készített a homlokzatára méretes kerámiastruktúrát. Aztán jött a sortatar, nem sokat vacakoltak, leverték a művet: nem volt a fókuszban.
Vadas ír a vas- és fémművességről is, amiből a fémmel dolgozó művészek egyik meghatározó alakjáról, Lehoczky Jánosról írottak ragadtak meg. Jó mestere volt (Bieber Károlynál tanult), és korán megérintette Le Corbusier (és Szentendre) szelleme, nem adta fel, a Gresham vaskapuit renoválta, aztán a Hilton térelválasztóján át a Dunai Vasműnek készült alkotásaival rangot vívott ki magának, mindig harcban az anyag még rejtett lehetőségeivel és önmagával. Amivel csak azt akarom érzékeltetni, hogy ebben a szabadabb közegben sem volt egyszerű jeleskedni. Ha egyszerű lenne, nem lenne művészet. Szívem szerint többet olvastam volna az ékszeriparról, a papírral való művészkedésről, érem- formálásról, bár ez utóbbi már határterület, vagy teljesen a szobrászat domainje.
Feladom: nem tudom igazán bemutatni Vadas József alapvető könyvét, olyan gazdag hosszmetszeti képet ad a kezedbe. Mindent tud e szakmáról. Nachschlagwerk, mondanám, de jóval több annál. Egy művészeti ágat hozott ki a félhomályból.
Vadas József: A magyar iparművészet története. A századfordulótól az ezredfordulóig. Budapest, 2014. Corvina Kiadó, 200 oldal, 5990 forint.