Népszabadság

Könyv: Vezet a Kádár-kori gagyigyártás

Pompafejlődésből a dizájnba

Rögtön a közepébe: van-e egyáltalán ma magyar iparművészet? A nálunk megtelepedett külföldi gyártók ter­méket itt nem fejlesztenek, idejön a már kész és lefut a gépsorokon – ha­zai formatervezőket nem alkalmaz­nak. Ahogy a multi-kereskedőlán­cok is a saját formatervezésű tárgya­ikat sózzák ránk, hazai dizájn még­is van: kézműves, esetleges, olyan, mint száz évvel ezelőtt.

Az a száz év nagyjából és ponto­sabban 130-140 év: nagyjából a ki­egyezés után jelent meg tartósan az a főleg a díszítésben megnyilvánu­ló reprezentációs szellemiség, ami a puszta funkciókon túl már külön je­lentőséget tulajdonított a formának is. De nem kell sokáig haladni Va­das Jífesefkönyvében, hogy kiderül­jön, a magyar iparművészet történe­te sem különb a magyar történelem­nél: a nekirugaszkodás reményteljes szakaszait mindig hosszú és trauma- tikus visszaesések, válságok követik, az európai trendekhez közeledő nyu­gatosság hullámai mindig hosszabb és így-úgy nemzetieskedve bezárkó­zó, dermesztőén konzervatív apá­lyokban halnak el.

Vegyünk rögtön két példát. A hú­szas-harmincas évek egyik legje­lentősebb tervezője. Kozma Lajos a barokkos (és főleg főúri) pompa­kultusz trendteremt veként indult, majd ahogy a Bauhaus építészéi, úg> ő sem tudott hagyományt teremteni azokkal a polgári viliaival, amelyek­re ma sokan áhítattal néznek. És a szó szoros értelméber. vett iparmű­vészet (tehát amik: r az ipar magától értetődően és rendszerszerűen ad megrendeléseket tömegtermékei­nek megtervezésére is csak úgy vi­rágozhatott Magyar trszágon, min: a hóvirág – az aktuális időjárásuk függően szeszélyesen és mindig csak néhány napig. A katari konszolidá­ció szűk évtizedeiben is hiába vol­tak óriási állami m: n :• .vállalatok hosszú távon a főisk iákon végzett formatervezők lepattartak róluk: in­kább a gyors nyereséget hozó gagyit gyártották exportra, mint a panella­kások ergonóm Pan.ru. Réka szek­rénysorait, az Erika széket vagy ép­pen Borz Kovács Sándor ma már le­gendás Vargánya lámpáit – és ezek­re legalább emlékezhettünk, mert lett belőlük valami.

A könyv másik szomorú tanulsá­ga: a mai idők mennyire rímelnek a Horthy-éra konzervatív izmusára. A funkciókat megvető, azt inkább sze­mérmesen takargatni igyekvő díszí­tőkedv újra- és újraéledése, a gyanús nyugatosság megvetése, amikor a jö­vő helyett valamiért mindig inkább a nemzeti múlt katonai árka ában sze­retünk turkálni. Mert a progresszív magyar dizájn másik nagy betegsége a közönséghiány volt igazan: a terve­zők törekvései legtöbbször szomorú­an messze estek az aktuális tömeg­ízléstől.

Farmotoros vagy kocka Ikarus, a legendás alumíniumkukta vagy ká­véfőző, Saturnus étkészlet, a min­denkori plakátok, a Rubik-kocka. Retrovonzalmainknak azért számos tárgya maradt, és ez is kiderülhet a gazdagon illusztrált kötetből, ami li­neárisan, korszakról korszakra ha­ladva mutalja be, értékeli a magyar iparművészet áramlatait. Az ipar­művészeinek sokáig uralkodó része az egyedi díszítőművészet volt, ké­sőbb megjelenik a valódi (a tömeg- termeléshez is kapcsolódó) iparmű­vészet, majd a rendszerváltás óta új­ra csak a sporadikus, egy-egy nem­zetközi kitörésben megjelenő kéz­műves dizájn. A hazai képzés ugyan európai színvonalú, de ebből nem lett rendszer: Péter Vladimír ezüst ékszerei vagy Losonczi Aron üvegbe­tonja nem a rendszert, hanem a hi­ányzó rendszer helyén csírázó, első­sorban az egyéni invenciókat jelké­pezi.

A dizájn forradalmából tehát nem lett itthon semmi, vagy mégis. Mert Vadas József ugyan az első át­fogó könyvet a modem magyar ipar­
művészet erősen zökögő történeté­ről most írta meg, de a ránk szaba­duló kapitalizmusnak köszönhetően a tömegdizájn már régóta itt van – az IKEA-katalógusból például szin­te bármelyik termék elmenne ebben a könyvben.

VADAS JÓZSEF: A MAGYAR IPARMŰVÉSZET TÖRTÉNETE
Corvina Kiadó, 293 oldal, 2790 forint